Välkommen in i museet!

Miljöbilder Fleischmannbanan Ödeshög

Följ bygget av en kolgruva

Ombyggnad av rangerbangården


Nisse på kundservice hälsar Dig välkommen in på Fleischmann museet i Ödeshög


Besökarnas kläder övervakas av Nisse.


Din biljett stämplas och klipps. Sedan är det "Klart tåg!"


Det första som möter dig vid rundvandringen är en samling av skala O samt en samling av olika transformatorer.
Se min samling av 1953 års modeller i skala O.


Säkert fascineras du av O-skalans imponerande storlek!


En stor samling av kataloger finns liksom en glasmonter med framförallt objekt i skala O


Brio leksakståg i trä finns i flera storlekar. Till vänster på bilden, nere på golvet, står en skylt som visar stationerna utmed den numera nedlagda smalspåriga järnvägen Fågelsta-Wadstena-Ödeshögs Järnväg.


S.k "Nybörjargarnityr" av äldre datering.


Startsatser av modernare snitt.


Transformatorer av skilda årgångar och ställpultar för att manövrera stora museijärnvägen.


Vy över mittsektionen av museijärnvägen med ställverket i nerkanten.


Notera linbanan som går mellan bergstopparna!


Bebyggelse runt station till höger av banan.


Bebyggelse runt vänstra delen av banan med bl.a smalspårig bana.


Del av mittsektionen.


Olycka och skrotupplag.


Lantgård med nära till transporter.


Fungerande belysning på bangårdarna.


Välfyllda vitrinskåp med modeller av olika årgångar.


Ytterligare en del av vårt rullande materiel.


En stor bilbana av Fleischmanns fabrikat visas.

Miljöbilder Fleischmannbanan Ödeshög

Vy från Västerby industriområde sön. 2/4 2006 Resandetåg 0157, Rc5 1351 med 4st. SJ vagnar B 5000 i kroken nalkas.

Smalspåriga industriloket D3 454 HANS med 2 godsfinkor på väg in till Smedjebruk AB för lastning.

Resandetåg 0157, Rc5 1351 passerar Västerby industriområde på stambanan kl. 18.03.

Brukets gamla 3-axliga ånglok BERTA står numera uppställt på fabriksområdet.

Brandövning vid Österby centrum månd. 3/4 2006.

 

Fleischmann 4086
Tenderlokomotiv
Tyska Statsbanan
Katalogbild.

 

   

Kolgruva

Eftersom varje järnväg som trafikeras med ånglok har behov av kol så behövs en kolgruva som tillgodoser behovet. Följ bygget av kolgruvan här...

 

Dags att bygga in kolgruvan i landskapet...

 

Ombyggnad av rangerbangården

 

© 2007 Fleischmannmuseum.se | Kontakt